lördag 6 november 2010

Skiften

Något är under förändring. Det är extra påtagligt just nu. Som ett behov att släppa taget och gå vidare. Låta något nytt födas.


Frosten har lagt sin vita slöja över gräset. Som pudrat socker. Solen sjunker snabbt bakom de svartnande granarna. En ensam fågel lyfter mot himlen. Jag märker det knappt, det är över på en tiondels sekund - vemodet. Ett litet vasst stick, som hemlängtan. Ibland smärtar det vid livets skiften. Jag landar i Stagnelius' ord:
”Natten är dagens mor, Kaos är granne med Gud.”

Som alltid kan jag läsa av mig själv i det jag ser omkring mig. Naturen är min spegel.
Övergången från höst till vinter, vi följer den, barnen och jag.  Sandlådan är stelnad och vår vattenpöl har skaffat sig ett täcke av is med infrusna löv. Varje dag för med sig nya upptäckter. Vi kan rita i frosten på gunghästens rygg. Vi klär den med streck och krumelurer. Jag skrapar fram bokstäver, ristar våra namn. Då solen återvänder kommer de vara borta. Jag ser på Dottern, hur hon skrapar med sitt finger. Plötsligt tycks allt stanna, och i ögonblicket öppnar sig evighetens rymd. Det gör nästan ont.
¤
Jag hoppar fallskärm. Rysningarna far genom hela kroppen. Friheten är total, liksom lyckan att äntligen ta steget, kasta mig ut.
Jag är fullständigt trygg. Inte rädd.
Det är som att bada i ett hav av tillit.
¤
Livet är i rörelse. Aldrig stillastående. Ibland sker förändringarna plötsligt, ibland tycks det gå långsammare. Men inget går att hålla kvar. Att ta fast livet är som att försöka greppa vatten. Det är bara att flyta med.
Här och nu kan jag älska. Imorgon är en annan dag. Om du inte kan vara med den/dem du älskar – älska den/dem du är med. Du kan alltid börja med dig själv.
Det enda som är bestående är förändringen. Så varför ta något för givet?


Årstider växlar, dagen övergår i natt, föräldraledighet övergår i arbete, barnen blir stora, celler byts ut, månen växer och snöstormar övergår i vårfloder. Allt bara sker, alldeles av sig självt. Långa och korta cykler. Gör vi motstånd blir livet tungt. Flyter vi med, blir vi ett med Livet Självt. En virvlande glädjedans. Vi kan ta vara på varje ögonblick. Hoppa, du vågar. Ha tillit.
Carpe diem. Fånga dagen.
Fånga varje ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar