söndag 5 juni 2011

Vem är du när du inte har några tankar om dig själv?

”Mina tankar betyder ingenting.
Jag har inga privata tankar. Ändå är det bara privata tankar jag är medveten om. Vad kan dessa tankar ha för mening? De existerar inte, och därför har de ingen mening. Men mitt sinne är del av skapelsen och del av dess Skapare. Skulle jag inte hellre vilja förena mig med universums tänkande än att dölja allt som verkligen är mitt med mina ömkliga och meningslösa ”privata” tankar?”
En Kurs i mirakler

Jag är inte den jag tror att jag är. Vem är jag då?
”Vem tror du att du är egentligen!?” säger vi och fnyser åt varandra.
Jag kan inget. Jag vill inget. Jag är inget. Jag finns inte. Historien om mig som pågår i huvudet är inte på riktigt.
Jag föreställer mig hur jag tar hissen ner från huvudet och landar i hjärtat. Jag släpper taget om alla tankar och känner in kroppen inifrån.
Där.                                                                                                                                                                                  Om jag vilar där, om och om igen så…

…är jag i kontakt med något annat. En stor rymd öppnar sig. Jag är förenad, trygg, känner tillit. Här är intuitionen och kärleken till allt. Tankarna dyker upp och tycker ditt och datt, men jag låter dem prata på. Jag fortsätter vila i mig själv. Här kan jag betrakta tankarna, utan att förlora mig i dem. Här finns inga "problem", bara en stor kraft.
Mitt sanna jag är bortom den här världens alla benämningar. Jag är allt och inget på samma gång.
Jag är en annan du.
Jag är det skapade men också den som skapat. Jag är Gud och Kristus, Shiva och Shakti. Jag är nu och evighet.
Jag är ont och gott, men främst är jag bortom detta.
Jag är rörelse och stillastående. Jag är allt du vill vara och allt du inte vill se hos dig själv.
Allt är som det ska. Allt får vara som det är. Leendet sprider sig i hela kroppen, det pirrar.
Jag förlorar mig ofta i tankarna, vilket brukar krångla till livet en hel del. Men jag kan alltid återvända till platsen inom mig själv. Rymden av sanning. Min kraftstation.

1 kommentar:

  1. Hej Maria

    Vad jag tycker om dina tankar. Det känns om om det är jag som talar till mig själv. Har läst en del av dina inlägg <3 Kram Anna Damm

    SvaraRadera